رنگ سازمانى چيست؟ آيا رنگ در معرفى برند تاثيرگذار است؟ هر رنگى كه خوشمان آمد انتخاب كنيم!؟ سوالات بيشماري در ابتداى مسير شكل‌گیری یک سازمان یا کسب و کار بوجود می‌آید. اگر قصد داریم کار را اساسی جلو ببریم باید به تک‌تک این سوالات و المان‌ها اهمیت دهیم. تیم مشاوره مدیریتی رنکو در این مسیر همراه شماست. طبق تحقیقات انجام‌ گرفته، پیش از تصاویر و نوشته‌ها این رنگها هستند که در ذهن انسآن‌ها ثبت می‌شوند. ازاین‌رو و بر اساس این تحقیقات نتیجه‌گیری شده است که رنگها این قابلیت را دارند درصد بالایی در شناخته شدن برندها کمک کنند.

کانسپت کسب و کارشما، جامعه هدف، نوع محصول یا خدمات و صدها المان دیگر در انتخاب رنگ سازمانی موثر است.

بسیاری از روانشناسان بر این باورند که تأثیرات شگرفی از رنگ ها بر می خیزد. رنگ ها بر میزان آگاهی ما از برخی رویدادها تأثیر دارد. برخی بر این باورند که مغز انسان به طور پیش فرض انواع رنگ را با احساسات افراد مرتبط می سازد، از سوی دیگر برخی از صاحبنظران نیز بر این باورند که احساساتی که مغز ما از رنگ ها دریافت می کند به سطح اطلاعات ما و رویدادهایی که برایمان رخ داده است مرتبط می باشد. این احساسات می تواند ناشی از تجربیات افراد نسبت به گونه های رنگ باشد. بعنوان مثال، روانشناسانی که رنگ قرمز را بررسی کرده اند بر این باورند که بیشتر مردم به دلیل تطبیق آن با پیامدهای طبیعی همچون خون، آتش و یا فناوری هایی که به دست بشر ساخته شده اند همچون تابلوهای قرمز و یا چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، این رنگ را با خطر مرتبط می دانند. این عامل در سایر رنگ ها نیز می تواند متأثر از تجارب شخصی و یا سطح اطلاعات افراد باشد.

آزمایش هایی که روی افراد مختلف انجام شده نشان داده است که رنگها نٲثیر شگرفی بر بدن انسان و عملکرد آن دارد.به طور مثال رنگ قرمز تیره روی بخش سمپاتیک اثر گذاشته،فشار حون و ضربان قلب را بالا می برد و تنفس را تندتر می کند.در مقابل رنگ آبی تیره با تٲثیر روی بخش پاراسمپاتیک موجب کاهش فشار خون و ضربان قلب شده و تنفس را کند می کند.حتی رنگ روز و شب نیز روی فعالیت بشر تٲثیر می گذارد.رنگ آبی تیره شب،رنگ آرامش و سکون است و کاهش سوخت و ساز را به همراه دارد و انسان را مجبور می کند تا از فعالیت دست بکشد.رنگ زرد روشن روز نیز رنگ امید و فعالیت است و به انسان نیرو و تحرک می دهد.

رنگ مشکی

رنگ مشکی می‌تواند پاسخ سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم برای بسیاری از کسب‌وکارها باشد. رنگ مشکی می‌تواند بیانگر قدرت و سلطه، رمز و راز، پنهان‌کاری و همچنین سنت‌گرایی باشد. علاوه بر این، نشان‌دهنده‌ی پیروی و فرمان‌پذیری نیز خواهد بود و به عبارتی دیگر می‌تواند تعبیری باشد از اطاعت کردن. بعلاوه در برخی موارد از رنگ مشکی می‌توان در جهت انتقال حس انزوا نیز استفاده کرد .در زمینه‌ی برندینگ اما به‌طور معمول از رنگ مشکی بیشتر برای متون و بر روی یک پس‌زمینه‌‌ی روشن استفاده می‌شود.

رنگ آبی

رنگ آبی نمایانگر آرامش، موفقیت، قدرت، و اعتماد است و می‌توان گفت یکی از محبوب‌ترین رنگها درزمینه‌ی برندیدنگ است. این رنگ به‌واسطه‌ی ویژگی‌های گفته شده در میان طراحان نیز بسیار محبوب است و علاقمندان بسیاری دارد. علاوه بر این رنگ آبی نشانه‌ی وفاداری نیز هست و برخی دیگر آن را نشانه‌ی یأس و افسردگی نیز می‌دانند. بعلاوه رنگ آبی و رنگهای نزدیک به آن احساس اعتماد را به مخاطب القا کرده و در تجارت‌ به معنای ضمانت مالی است و مشاهده کرده‌اید که اکثر بانک‌ها در لوگوی خود از این رنگ استفاده می‌کنند. از این رو رنگ آبی مشکل بسیاری از صاحبان کسب‌وکار را با پرسش چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم را برطرف کرده است.

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای می‌تواند بیانگر حس طبیعت و زمین، سادگی و در عین ‌حال جدی بودن باشد. علاوه بر این رنگ قهوه‌ای را می‌توان مظهر قدرت، استقامت و اعتبار نیز در نظر گرفت.

رنگ سبز

رنگ سبز القاکننده‌ی حس طبیعت و حیوانات، هماهنگی و هارمونی، سلامتی و بهبودی و همچنین پول می‌باشد. علاوه بر این رنگ سبز می‌تواند بر قدرت طرز فکر و دید مثبت تأثیرگذار باشد. همچنین این رنگ شادی‌بخش و آرام‌بخش نیز هست. در برخی از موارد خاص نیز این رنگ را می‌توان نمایانگر باروری دانست. بعلاوه در تجارت نیز رنگ سبز بیانگر مقام و ثروت می‌باشد.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی بیانگر سرگرم‌کننده بودن است و در حقیقت رنگی جوان و پرانرژی، پر از خلاقیت و رنگ جشن و شادی می‌باشد. برای رنگ نارنجی می‌توان معانی و مفاهیم دیگری را نیز در نظر گرفت. ازجمله می‌توان به ورزش و فعالیت، کشاورزی، ساده زیستی، ماجراجویی و … اشاره کرد. از این رو فعالیت ها و کسب‌وکارهای این چنینی دیگر با پرسش چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم مواجه نخواهند شد.

رنگ بنفش

رنگ بنفش رنگی فانتزی و بیانگر رؤیاها، عدالت و حق امتیاز می‌باشد.

از دیگر نشانه‌هایی که به رنگ بنفش می‌توان نسبت داد می‌توان به سردی، انزواطلبی، اندوه، تسلیم شدن و همچنین غرور و تکبر اشاره کرد. علاوه بر این برخی رنگ بنفش را رنگ هنرمندان نیز می‌دانند و مشاغلی که بطور مستقیم و غیر مستقیم با هنر مرتبط هستند پاسخ پرسش چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم را دریافته‌اند.

رنگ قرمز

رنگ قرمز همواره بیانگر هیجان، عمل و اقدام، ماجراجویی، عشق، اشتیاق و غذا می‌باشد. در حقیقت قرمز یکی از غلیظ‌ترین رنگها است که اغلب از آن‌ جهت تأکید کردن استفاده می‌شود. این رنگ در طراحی دکوراسیون‌ نیز نقش بسزایی را ایفا می‌کند. به‌طور کلی رنگ قرمز و رنگهای نزدیک به آن باعث جلب‌توجه و جذب مخاطبان می‌شوند.

رنگ سفید

این رنگ بیانگر سادگی، پاکیزگی و بی‌گناهی است و طرفداران این رنگ اغلب افرادی کم رو هستند.

رنگ زرد

در حقیقت رنگ زرد نشانگر شادی و خوش‌بینی است. روانشناسان این حیطه بر این اعتقاد هستند که رنگ زرد می‌تواند تمرکز و فراگیری را افزایش دهد و ازاین‌رو این رنگ در میان دانش‌آموزان و دانشجویان محبوبیت زیادی دارد. از این رو این دسته از افراد دیگر بدنبال پرسش سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم نخواهند بود.

رنگ خاکستری

این رنگ بیانگر حس اعتبار، نفوذ، خاص بودن و صمیمیت می‌باشد .همچنین این رنگ در مقوله‌ی تجارت به معنای سنت‌گرایی است.

رنگ صورتی

این رنگ به‌طور کلی نشان‌دهنده ‌ظرافت است و برای کودکان و خانم‌ها مناسب می‌باشد.

رنگ طلایی

این رنگ همان‌طور که می‌توان حدس زد نمایانگر حس لوکس بودن، لاکچری بودن، گران‌قیمت بودن و پرستیژ بالا می‌باشد.
رنگ نقره‌ای یکی دیگر از رنگهایی که پاسخگوی سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم خواهد بود رنگ نقره‌ای است. در حقیقت رنگ نقره‌ای نیز بیانگر حس سرما، علمی بودن، اعتبار و پرستیژ می‌باشد.

شعار تبلیغاتی یا اسلوگان (Slogan‎) عبارت یا شعاری است که در زمینه‌های گوناگون تجاری، سیاسی، مذهبی و.. به کار می‌رود و فلسفهٔ پشت یک نهاد یا برند را تکرار و یادآوری می‌کند. به شعارهایی که در بازاریابی محصول به کار می‌روند، اصطلاحاً در ایالات متحده تگ‌لاین (tagline) و در بریتانیا استرپ‌لاین (strapline) گفته می‌شود.

گروه مشاوره مدیریتی رنکو مناسب‌ترین شعار را برای برند شما خلق می‌کند. شعارهای منحصربفرد چند مجموعه رو در زیر مشاهده کنید.

نایک: فقط انجامش بده!
آدیداس: غیر ممکن وجود نداره
سونی: باورش کن
پلی استیشن: در دنیای خود زندگی کنید، در دنیای ما بازی کنید
پپسی: در لحظه زندگی کن
رنکو: بیا تصور کنیم!