بعد از تست و رفع باگ‌های موجود، به سرعت بازی منتشر و عرضه می‌گردد، حال نوبت به بازاریابی و تبلیغات رسیده است، گرچه در حالت ایده‌آل شما از لحظه استارتِ ساخت بازی می‌توانید به صورت موازی فرایند تبلیغات و بازاریابی را پیش ببرید. امروزه و به خصوص در مورد بازی‌های بزرگ همواره هزینه‌های بازاریابی یک بازی بسیار بیشتر از هزینه‌های تولید همان بازی است و بعضا تا ۲ الی ۳ برابر هزینه‌های تولید هم بالا می‌رود. البته در این نقطه به راحتی می‌توان جایگاه و تاثیر ناشران بازی‌ها را احساس کرد. بسیاری از تیم‌ها و استودیو‌های بازی‌سازی برای درگیر نشدن در امور بازاریابی و حتی برای بازاریابی بهتر محصول خود، به سمت ناشران می‌روند و در پس یک قرارداد کاری، امتیاز نشر بازی خود را به آن‌ها واگذار می‌کنند. ناشران هم به دلیل اینکه تمرکز شدیدی روی بازار و مخاطبان دارند، بهتر از استودیوها می‌توانند به این مهم بپردازند.

بازارسنجی و انتخاب مدل درآمدزایی

از همان بدو تصمیم‌گیری برای ساخت یک بازی ویدیویی مباحثی از جنس بازاریابی مطرح است. مگر می‌شود بدون بررسی بازار هدف و صرفا از روی علاقه اقدام به بازی‌سازی کرد و امیدوار بود که مخاطبان هم عاشق بازی ما بشوند؟ این مهم در بین ناشران و استودیو‌های بزرگ از شاخص‌های اصلی پذیرش یک پروژه است. البته هر چقدر به سمت بازی‌سازی مستقل می‌رویم این مهم کم‌رنگ‌تر می‌شود ولی اینکه به کل آن را حذف کنیم کار عاقلانه‌ای نیست. شما باید ایده‌های خود را با علایق مخاطبان بالا و پایین کنید و میزان محبوبیت احتمالی آن‌ها را بسنجید و پس از کسب آمار‌های رضایت بخش اقدام به ساخت بازی خود کنید. این اولین گام برای تعامل با بازار و مخاطبان احتمالی شما است.

 

در قدم بعدی شما باید مدل درآمدزایی خودتان را نیز در همان اول مشخص کنید. یکی از پایه‌های اساسی یک بازی که می‌تواند سودآوری یک بازی را تضمین کند، مدل درآمدزایی است که توسط بازی به کار گفته شده است. مدل درآمدزایی به روشی که شما برای کسب درآمد از بازی خود در نظر می‌گیرد گفته می‌شود. در حالت کلی مدل شما می‌تواند در یکی از اشکال فروش مستقیم، رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای یا درآمدزایی از طریق نمایش تبلیغات درون بازی باشد. البته حالت‌های دیگری هم وجود دارد اما مهم‌ترین آن‌ها همین مواردی است که بیان کردیم. انتخاب هر کدام از موارد گفته شده تاثیر زیادی روی روند ساخت بازی شما خواهد گذاشت. معمولا بازی‌هایی با فروش مستقیم به شدت بر اساس شاخص میزان محتوا به نسبت قیمت ارزیابی می‌شوند و کم‌ترین عدم تناسبی سرانجامی جز شکست و بی‌آبرویی برای سازنده‌اش به ارمغان نخواهد آورد.

جنبه‌ی دیگر انتخاب سیستم درآمدزایی مستقیم این است که شما باید روی مقوله‌ی تبلیغات مستقیم و ارتباط گیری با مخاطبان به نسبت روش‌های دیگر بیشتر هزینه کنید چرا که باید به هر طریقی هم که شده مخاطب را برای خرید بازی‌ خود قانع کنید. این مهم می‌تواند از طریق انتشار تریلر‌ها یا تبلیغات رسانه‌ای و حتی شهری صورت پذیرد. تکیه کردن به تبلیغات دهان به دهان برای یک بازی با فروش مستقیم روش چندان مناسبی نیست در حالی که برای یک بازی با سیستم درآمدزایی پرداخت درون‌برنامه‌ای می‌تواند مفید باشد، چرا که یک بازی با فروش مستقیم اگر در همان اوایل انتشار خود نتواند شروع قوی داشته باشد و سر و صدایی به پا کند، به احتمال فراوان با شکست مواجه خواهد شد. همانند فیلم‌های سینمایی که افتتاحیه‌ی آن‌ها بسیار مهم است و پیش‌بینی‌های بعدی روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

شما باید در کمترین حالت ممکن سعی کنید صفحات مشخصی را برای بازی خود در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب ایجاد کنید و سعی کنید تا می‌توانید قبل از انتشار بازی خود آن را در معرض نمایش قرار دهید. برای سایت‌های خبری فعال در این زمینه ایمیل ارسال کنید و آن‌ها را مجاب کنید که بازی شما را نقد کنند. البته شاید مجبور شوید در این زمینه هزینه کنید ولی مطمئن باشید اگر بتوانید به خوبی از پس آن بربیایید از کرده‌ی خود پیشمان نخواهید شد. بازی شما باید دیده شود و چه خوب که این مهم قبل از انتشار بازی صورت پذیرد به طوری که نقطه‌ی اوج آن معطوف به روز انتشار آن باشد.