شاید برای بسیاری از سازمان‌ها، بازاریابی خدمات و محصولات مهمترین بخش روند فعالیتشان باشد. شما می‌توانید این بخشِ مهم را به تیم رنکو بسپارید.

بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول (کالاها یا خدمات) و مشتری گفته می‌شود. بازاریابی به هنر فروش نیز معروف است؛ ولی فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی به حساب می‌آید. تعریف لغت‌نامه‌ای بازاریابی عبارت است از «فراهم کردن کالاها یا خدمات برای برآورده ساختن نیازهای مصرف‌کنندگان.» به بیان دیگر، بازاریابی شامل درک خواسته‌های مشتری و تطابق محصولات شرکت، برای برآورده ساختن آن نیازها و در برگیرنده فرایند سودآوری برای شرکت است. بازاریابی موفق مستلزم برخورداری از محصول یا خدمات مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب است و اطمینان از اینکه مشتری از وجود محصول مطلع است، از این رو موجب سفارش‌های آینده می‌شود.

بازاریابی، فرایندی است که بین توانایی‌های شرکت و نیازهای مشتریان تعادل ایجاد می‌کند.

بازاریابی، علم و هنر پژوهش، آفرینش و ارزش­گذاری به منظور برآورده ساختن نیازهای یک بازار هدف، در راستای کسب سود است. بازاریابی، فرآیندی است که بین توانایی­های شرکت و نیازهای مشتریان تعادل ایجاد می‌کند.

سرجیو زیمن در کتاب خود پایان عصر بازاریابی سنتی خود بازاریابی را اینچنین تعریف می‌کند: بازاریابی دربارهٔ داشتن برنامه‌ها و ترویج‌ها و تبلیغات و هزاران چیز دیگری است که در متقاعد کردن مردم به خرید یک محصول، مؤثر واقع شود. در مورد رستوران‌های غذای سرپایی، بازاریابی گاززدن‌ها و هرت کشیدن‌ها. در مورد خطوط هوایی، بازاریابی یعنی نشستن آدم‌ها روی صندلی‌ها. بحث بازاریابی دربارهٔ منفعت و نتایج است.

بازاریابی یک فعالیت راهبردی و راه و روشی است متمرکز بر فرجام اقدامات مربوط به جذب مصرف‌کننده بیشتر، برای خرید محصول شما در دفعات بیشتر به نحوی که شرکت شما پول بیشتری به دست آورد.

هر جا و هر گاه چهار اصل نیاز، نیازمند، عوامل رفع نیاز و داد و ستد وجود داشته باشد، در آنجا بازار و بازاریابی حاکم است.

بازاریابی یعنی جستجو برای یافتن مناسب­ترین بازار و بخش­هایی که سازمان می­تواند درآنجا به صورت مفیدتر و موثرتر حضور یابد و پاسخ­گوی نیازها وخواسته ­های مردم باشد. به عبارتی، بازاریابی تلاشی آگاهانه است برای تخصیص بهینه منابع و ایجاد نوعی تخصص در بازار. سازمان­ها باید بازار هدف خود را بیابند تا بتوانند نیازهای آن را بهتر شناسایی کرده، محصولات و خدمات متناسب با آن­ها را تهیه و تامین کنند. اساس حرکت بازاریابی جلوگیری از هدر رفتن منابع و امکانات گوناگون و یافتن مناسب­ترین جایگاه محصول یا شرکت در بازار است. بازاریابی یعنی بخش­بندی یا تقسیم بازارها و تعیین محصولات شرکت برای مناسب­ترین بازارها.

بازاریابی با ارزیابی نیازی که محصولات و خدمات به آن پاسخ می‌دهند، شروع می‌شود.

 

برای ارزیابی راندمان تبلیغات و بازاریابی، می‌بایست از ۴ شاخصه برای اندازه‌گیری وضعیت استفاده نمود:

 

شناخت جامعه هدف: چه جامعه ای فعالیت‌های بازاریابی شما را می‌بینند؟ آیا پیرمرد ۸۰ ساله در کوچکترین شهرستان ایران نیز هدف بازاریابی شما است؟

تعیین اهداف پیش رو: اهدافتان از انتخاب مسیرهای بازاریابی را مشخص کنید. آیا با توجه هدف، مسیر صحیحی را انتخاب کرده‌اید؟

تعیین ریز شاخص‌های اندازه‌گیری (KPI): عملکرد بازاریابی می‌بایست قابل اندازه‌گیری باشد. فعالیتی که اندازه‌گیری نشود، نمی‌تواند بهینه‌سازی شود.

اندازه‌گیری جنس خروجی: مطمئن شوید مشتریان جذب شده از مسیر بازاریابی و تبلیغات، در حال انجام فعالیتی هستند که کسب و کار مایل به انجام آن است.