اهميت تحقيقات بازار تا حدي است كه اگر اين فرايند به درستي انجام می‌گرفت چه بسا سازمان‌هایی به وجود نمی‌آمدند، منابع مالی و انسانیِ بسیاری هدر نمیشد و این سرمایه‌ها در جای درستی استفاده می‌شدند. متاسفانه بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ بدون تحقیقات بازار، صرفاً با يك ايده و از روي حدس و گمان اقدام به سرمايه‌گذاری و راه‌اندازی کسب و کار می‌نمایند که در اغلب موارد این کسب و کار با شکست مواجه می‌شود.
تحقیقات بازار فرایند جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات درباره بازار و مشتریان کنونی، قدیمی و یا بالقوه‌ي یک محصول یا خدمت است. این تحقیق در مورد خصوصیات، عادت مصرف،‌ محل زندگی و نیازهای بازار هدف شما و همچنین ویژگی‌های رقبا و صنعتي که درآن فعالیت می‌کنید، صورت می‌گیرد.
تحقیقات بازار به صاحبان کسب‌و‌کار کمک می‌کند تا قبل از استفاده از منابع خود در یک کسب‌و‌کار، آن را امکان‌سنجی کنند.
استراتژی‌هایی همچون بخش‌بندی بازار (تقسیم افراد حاضر در یک بازار در چندین گروه) و برندینگ و متمایز سازی محصول (دادن هویت به یک محصول جهت خلق تمایز با محصولات رقبا)، بدون استفاده از تحقیقات بازار میسر نمی‌شوند.
تحقیقات بازار صرفاً به شروع كسب و كار محدود نميشود و در ادامه مسير و در جريان مشكلات و يا رشد سازمان هم فرايندى كاربردي و حتي الزاميست. تحقيقات يا مطالعات بازار در پی شناسایی و گردآوری و تجزیه و تحلیل آن دسته از اطلاعاتی برمی‌آید که به فرصت‌های بهتری در ارائه و عرضه کالا یا خدمات خاصی می‌انجامد یا مشکلات و تهدیدهای پیش روی بازاریابی کالا یا خدمات خاصی را تبیین کرده و راهکارهای برون رفت از مشکلات را ارائه می‌دهد. از این طریق شرکت‌ها می‌توانند از یک فرصت تجاری جدید استفاده کنند و مشتریان فعلی خود را افزایش دهند. پی بردن به نقاط ضعف در بازار، رضایت مشتری را بیمه کرده و اقدامات بازاریابی مؤثر را برای مشتریان برنامه‌ریزی می‌کند. مطالعات بازار می‌تواند اطلاعاتی را در مورد وضعیت بازار رقبا فراهم کند که این خود باعث افزایش قدرت رقابتی و افزایش سود بنگاه می‌شود.
مدیران بنگاه‌ها و شرکت‌ها برای این که بتوانند اطلاعات دقیق‌تری از مشتریان یا رقبا یا دیگر نیروهای موجود در بازار به دست آورند، دست به انجام تحقیقات بازاریابی می‌زنند. گروه مشاوره مديريتى رنكو از لحظه‌ی شکل‌گیری ایده‌ی کسب و کار، آماده‌ی همراهی با شماست.
کلینیک محصول نوعی از تحقیقات بازاریابی است که با هدف شناخت نظرات مشتریان از محصولات و خدمات جدید یا قدیم شرکت انجام می‌گیرد.
کلینیک محصول درصدد یافتن نظرات مشتریان با در نظر گرفتن همه اصول مربوط به تحقیق بازار است. در کلینیک محصول، محصولات شرکت در معرض بازدید مشتریان احتمالی قرار می‌گیرد و آن‌ها نسبت به محصولات و خدمات شرکت اظهارنظر می‌کنند. این اظهارنظرها در مقاطع مختلف تولید و عرضه محصول مورد استفاده شرکت‌ها قرار گرفته و شرکت‌ها را در ارائه خدمات بهتر و مناسب‌تری یاری می‌رساند. کلینیک محصول بازوی مناسبی در جهت ارتقای سطح توانمندی بازاریابی شرکت‌ها است و با دقت بالایی می‌تواند نظرات مشتریان احتمالی را به شرکت منتقل کند.
کلینیک همچنین می‌تواند با هزینه‌ای اندک، جلوی شکست‌های چندین میلیاردی شرکت‌ها را بگیرد و سهم بازار آن‌ها را افزایش دهد. کلینیک محصول می‌تواند اهداف متعددی داشته باشد که عبارتند از:
– دریافت اطلاعات مشتریان و دستیابی به تقسیم بازار
– شناسایی ویژگی محصولات ایده‌آل از نگاه مشتریان
– بررسی رفتار خرید
– بررسی رقبا
– تحلیل ماتریس SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدید) محصولات شرکت
– مقایسه محصولات شرکت با رقبا
– ارزیابی ترجیحات خرید و قدرت برند در ذهن مشتریان
– ارزیابی روش‌های فروش و توزیع مؤثر محصولات
– قیمت‌گذاری محصولات بر اساس رفتار بازار
– مؤثرترین روش‌های ترویجی و تبلیغی
– دریافت اطلاعات احساسی مشتریان
– تمایل به خرید
– پیش‌بینی تقاضا
– و…