وقتی صحبت از صدا و موسیقی در بازیهای ویدیویی میشود، میتوانیم وظایف مرتبط با این مسئله را در دو بخش جدای از هم تعریف کنیم. بخش اول مرتبط با تولید صداها و موسیقیهای مورد نیاز بازی است و بخش دوم را وارد کردن این نمونههای تولید شده به درون بازی تشکیل میدهد. با این که امکان این وجود دارد که یک نفر انجام هر دو کار گفته شده را برعهده بگیرد ولی هنگامی که کمی پروژه بزرگ شود، انجام تمامی این کارها توسط یک نفر امکانپذیر نخواهد بود. البته حالتهایی هم بین این دو مسئله وجود دارد و مثلا فردی میتواند مسئول تولید موسیقیهای درون بازی باشد و در کنار آن فرد یا افرادی هم به طور همزمان مسئول تولید افکتهای صوتی و البته واردکردن تمامی این محصولات تولید شده باشد.
با تمامی اینها اگر بخواهیم وظایف گفته شده را در قالب شغلهای کاری دستهبندی کنیم باید بگوییم که بخش تولید موسیقی و ترکیب صدای سازهای مختلف در حوزهی کاری آهنگسازان یا کمپوزرها (Composers) و بخش مرتبط با تولید و وارد کردن صداها و افکتهای صوتی هم در حوزهی کاری طراحان صدا قرار دارد. به دلیل این که تولید موسیقی کاری بسیار حرفهای و نیازمند دانش و درک بالایی در این زمینه است و این که معمولا همهی ما با وظایف چنین افرادی آشنا هستیم، در این مقاله ما در رابطه با این موقعیت شغلی صحبتی نمیکنیم و صرفا تمرکز خودمان را روی شغل طراحی صدا قرار میدهیم. در یک تعریف ساده منظور از یک طراح صدا (Sound Designer/Audio Designer) کسی است که به جز موسیقیهای بازی، تقریبا تمامی صداهای درون آن را تولید و آنها را در کنار همان موسیقی اشاره شده به شکل مناسب وارد بازی میکند. البته چیزی که در این بین نباید فراموش شود این است که در بیشتر موارد، محصولات تولید شده خام هستند و برای دستیابی به محصول مورد نظر باید پردازشهای فنی روی محصولات اولیه صورت بگیرد.